/ Noord, Midden & Zuid

Havana – Avenida Independencia

Cuba, 28. October 2016
Cuba (niet zo) libre

Vanwege wat technische problemen lopen we erg achter met het bijhouden van onze blog. Voor ieder die zich zorgen begon te maken, we leven nog! Het is alweer even geleden maar gelukkig hebben we de foto's nog! Cuba was speciaal. Onze meningen zijn wat verdeeld over Cuba maar waar we het wel over eens zijn is dat het zeker de moeite waard is geweest!

De eerste 4 dagen verbleven we in Havana in een klein hostel, hostel Ania, gerund door Ania en haar familie. We sliepen in een dorm (slaapzaal) wat achteraf een goede keuze is geweest. Internet is niet makkelijk te verkrijgen, alleen in luxe hotels zijn internetkaarten verkrijgbaar voor 1 uur (zeer slecht internet, alleen watsapp werkt) en die werken maar in enkele wifi-spots in de stad. Als je vantevoren niet alles geregeld hebt, wat bij ons het geval was, heb je kamergenoten en een lieve hostelhost nodig om er achter te komen hoe alles werkt. Gelukkig haddden we beiden en hebben we zo de stad goed kunnen verkennen, een dagtrip naar viñales en een all-inclusive (echte backpackers!) hotel in Varadero kunnen regelen.

Havana

Havana was prachtig, zoals je het van de films kent; gekleurde gebouwen, lieve mensen en de salsa muziek die je overal op straat uit de speakers hoort komen. Zoals de locals zeggen zit salsa bij hen in het bloed en konden wij nederlanders wel was lesjes gebruiken.
Toeval bestaat niet en zo kwamen wij in de rij om in te checken voor de vlucht naar Havana Floor en haar vriend Raymond tegen. Floor werkt bij Schrobbeler en boekte last-minute haar vlucht naar Cuba, geen idee dat we daar ook zouden zijn. Samen met Floor en Raymond hebben we de salsa-scene van havana proberen te ontdekken. Na veel mojitos en cuba libres vonden we eindelijk een salsatent. Erg leuk om te zien maar helaas kwamen we er de dag erna achter dat heel de straat vol clubs zat en wij waarschijnlijk de karigste van allemaal hadden bezocht. De volgende dag met kater nog een drankje gedaan waarna zij weer verder Cuba ingingen en wij samen met een kamergenootje, ondertussen vriendinnetje Sabrina, Havana en de aangelegen stranden bezocht hebben.

Viñales

Vanuit het hostel hadden we een dagtrip naar Viñales kunnen regelen: een stop in een kleine rum-fabriek in pinar del rio, een kijkje in een authentieke sigarenboerderij en een boottocht door ondergrondse grotten. Het was prachtig; omdat we er in het regenseizoen waren was alles groen en waren veel bloemen in bloei. Als iemand naar Cuba zou gaan zouden we ook aanraden niet te lang in Havana te blijven maar zeker de rest van het land te bezoeken, we hebben veel gemist denken we.

Varadero

Omdat Berke en ik elkaar geen verjaardagkado's of afstudeerkado's hadden gegeven vonden we het wel een goed idee een paar dagen wat luxer te leven en naar de mooie stranden van Varadero te gaan voor 2 nachten. Geen internet dus waren we afhankelijk van onze hostelhost die heel lief alle hotels en sites (alleen toegankelijk voor cubanen!) heeft afgebeld en bezocht om ons het beste hotel voor de beste prijs te regelen. Heerlijke dagen gehad met wat meer mogelijkheden in gerechten! Het eten is goed als je er maar vanuit gaat dat ze maar twee dingen op de menukaart (echt) hebben; kip met rijst, bonen, groente of varken met rijst, bonen en groente. Berke was in zijn nopjes, zo'n gemakkelijke eter!

Ondanks dat het een geweldig land is om te bezoeken merkten wij ook hoe graag iedereen weg wil en grijpt iedereen elke kans een zakcentje te verdienen of weg te komen. Onze taxi-chauffeur is s'avonds drankjes met ons gaan drinken onder een andere naam (mercedes verkoper) omdat hij anders opgepakt zou kunnen worden. Hij dacht wel een kans te maken bij onze vriendin Sabrina, te trouwen en te emigregeren. Ze vertelde hem dat ze uit Algerije kwam om hem af te schrikken maar dat was geen enkel probleem voor hem, volgens ons heeft hij geen enkel idee waar dat land überhaupt ligt.