/ Mit Australien

Australia, Annandale, Johnston Street

Australia, 08. November 2016
My lovely room
Annettes hus ligger tæt på L1 (lightrail/tram) hvilket er super praktisk, for den kører til centrum, så den tog jeg de fleste dage jeg skulle derindad - der var lidt for langt at gå og L1 kører mere regelmæssigt end bussen. Bussen kører når den kører… Der er en tidsplan og den passer nogenlunde frem til sidst på formiddagen. Derefter er det bare med at vente. Måske det er trafikken…
Anywho! Jeg kom frem med alt min oppakning! Området i Annandale er lige så bakket som Glebe så jeg fik virkelig trænet mine lægge og baglår med 18 kg på ryggen og en trolley bag mig. Jeg blev indlogeret på mit værelse og fik en lille snak med Annette som er en fantastisk dejlig kvinde! Sød, hjælpsom og imødekommende! Jeg ankom en tirsdag og hun inviterede mig med til family night dinner - hver tirsdag spiser hun aftensmad hos hendes nabo Kerri sammen med Helen og Lachlan. Lachlin tager vin med, Helen medbringer snacks eller dessert og Annette medbringer kød. Kerri sørger som regel for resten og så laver de mad sammen. Super hyggeligt!!
Dagen efter tog til Harris Farm supermarked - et supermarked som går op i bæredygtighed og støtter lokale farmere. Frugt og grønt er billigere end i almindelige supermarkeder fordi det “uperfekte” sælges: form eller farve som ikke lever op til hvad man mener er korrekt. Ligesom man ikke kan købe krumme agurker i DK! Virkelig langt ude… Det meste er i løsvægt hvilket jo er perfekt når man kun skal handle til én person.

Dagen efter stødte jeg ind i Kerri på gaden - hun inviterede mig med til hendes fødselsdag om lørdagen. Fælles grill i Jubilee Park. Det var SÅ hyggeligt!! Og virkelig venligt af hende at invitere en nærmest fremmed med til hendes fødselsdag! De fleste australske barbercues er et sammenskudsgilde… Alle tager lidt med: en salat, noget kød til grillen, ost og kiks, drikkevarer, osv. Det er et genialt koncept og det burde vi helt klart importere til DK!! Plus vejret…

Ellers gik dagene i Sydney med at gå rundt. Jeg tog bussen til Coogee Beach ( det tog næsten en time) for at arbejde på min tan. Bølgerne er forholdsvis høje og man må ikke gå langt nok ud til at man kan svømme pga strømmen og kraften i bølgerne - det er kun surferne der må det. Desuden er der kun opsyn af livredderne i vandet mellem to flag der er placeret på stranden. En gang imellem flyver en helikopter over vandet, jeg tror det den holder øje med hajer. Jeg ved i hvert fald at det er på den måde de holder øje med om der er hajer i nærheden af strandene.
Jeg tog en tur op ad Parramatta River med færgen - virkelig god tur! Den holder ind flere gange om ad floden hvor man kan hoppe af og på, og ellers giver den et godt indtryk af byen og hvor stor den er. Jeg hoppede ikke af nogle steder… Jeg nød bare turen, solen og de flotte omgivelser! Jeg var for øvrigt også gået fra Pyrmont Bridge til Circular Quay og det var virkelig langt!!!! Det så ikke så langt ud på kortet, men turen føltes seriøst never ending… Så da jeg endelig kom med færgen gad jeg ikke gå mere :-D

Jeg mødtes med en dansk pige som ankom godt en uge efter mig… Vi gik en tur i Royal Botanic Garden som mindede mig om en større udgave af Frederiksberg Have. Bortset fra at den ligger ved vandet og har udsigt til Operahuset. Derefter tog vi til Mamak - en malaysisk restaurant der er så populær at fra omkring kl 18 om aftenen er der kø udenfor. Det var også godt!! Og billigt :-)
Et par dage senere tog vi færgen til Manly Beach… Dejlig stor strand, dog kunne jeg ikke finde nogle brusere. Efter et par timer begyndte der at dukke blue bottlefish op i strandkanten. En blå gople med en lang tentakel der ved berøring giver et voldsomt stød! Så det var slut med badningen for mit vedkommende…

Efter 2,5 uger i Sydney tog jeg til Mildura. Jeg havde søgt et job som farm hand på en mindre gård hvor der blev dyrket vin. Sydney er en fantastisk by! Jeg er vild med den!! Men den er dyr… både kost og logi! De 2,5 uger kunne virkelig mærkes på pengepungen så jeg besluttede at det var på tide at finde et job. Samme dag jeg ankom i Australien besluttede jeg at jeg skal hele landet rundt! Ikke noget med at finde arbejde der var relevant ift min uddannelse, jeg vil se det hele!! Hvorfor jeg også valgte at søge job ude på landet… Plus farm work i Mildura går til mit 2 års visa. Man kan søge om et års visa mere som det jeg har, men man skal arbejde mindst 88 dage indenfor visse områder afhængigt af hvor i landet man er. Og hvis nu jeg ikke er færdig med at udforske landet når mit første års visa udløber er det jo godt at kunne ansøge om et år mere ;-)
The view from the kitchen couch
Kerri's b-day barberque at Jubilee Park
Småkager
Haribo bom has also found it's way Down Under
Mali the "guard dog"
These birds are everywhere in Parks in Sydney.
The Opera house seen from the Royal Botanic Garden.
Fancy house at the Parramatta River.