/ Noord, Midden & Zuid

Argentinië, Cafayate

, 13. December 2016
Piattelli
Na twee dagen in de hoofdstad van Salta gezeten te hebben vervolgen we onze reis naar Cafayate, een klein wijndorpje gelegen op 200 km van Salta capital. Zoals jullie wel al weten zou onze reis onze reis niet zijn als er niet iets mis zou gaan. Precies, op weg naar de bus-terminal waren er grote stakingen en stond het hele verkeer vast. Wij misten onze bus op 5 minuten en mochten 5 uur extra wachten in de vertrekhal waar letterlijk niks te doen was. Het past allemaal in ons plaatje.

Na 5 uur mochten we eindelijk de bus in voor de reis van 3 uur naar Cafayate. De busreis zelf was al prachtig; je rijdt door een vallei die uitgehold is door water duizenden jaren geleden. Deze vallei is dan ook de toeristische trekpleister van de regio en aangezien we vanuit de bus niet bepaald fotogenieke foto's konden maken, wisten we al dat we een excursie wilden doen naar al het moois in deze vallei. In Cafayate sliepen we in een klein guesthouse waar wij gedurende 3 nachten de enige gasten waren. Wij vonden het geweldig want we hadden alles voor ons alleen, de mooie tuin met kleine wijngaard erin, het zwembad, en de staf die alles voor ons regelde om ons verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. In het dorpje hebben we mountainbikes gehuurd om de verschillende wijnhuizen te bezoeken. We besloten om te beginnen met Esteco Piattelli, dit wijnhuis ligt buiten Cafayate bovenop een berg en schijnt de mooiste te zijn. De weg hierheen bleek toch iets zwaarder dan verwacht en wij kwamen kletsnat van het zweet en uitgehongerd op onze twee fietsjes aan bij een sjiek wijnhuis waar iedereen uitgedost zat te lunchen. Hebben wij weer. Sans gene besloten we ook wat te eten (heerlijke bife de chorizo) en genoten we van het prachtige uitzicht bovenop de berg. De wijnproeverij hebben we laten schieten omdat de mountainbikes voor 7uur 's avonds terug moesten zijn en we nog meer wijnhuizen wilden bezoeken. Na een veel makkelijkere terugweg kwamen we aan bij Bodega El Esteco, een groot koloniaal gebouw omgedoopt tot wijnhuis. We kregen een privé rondleiding en hebben een aantal wijnen geproefd. De lokale specialiteit is Torrentes, een heerlijke witte wijn. De volgende dag hebben we nog twee bodega's bezocht, inclusief rondleiding en proeverij: Bodega del Nanni en Bodega Dos Hermanos. Gelukkig waren deze te voet te doen..

Na alle wijn was het weer eens tijd om iets aan natuur te doen en besloten we de vallei te bezoeken: Quebrada de Cafayate. We boekten een tour met 5 anderen en bezochten de verschillende hoogtepunten van de vallei. Het was snikheet deze dag en omdat de vallei op 2000 meter hoogte ligt zijn we levend verbrand, maar de schoonheid van alle natuur maakte het meer dan goed. In de vallei lijkt het alsof je op Mars bent (ik kan het weten): een gigantisch oranje/rode woestijn met onaardse rotsformaties, het lijkt allemaal zo onwerkelijk. Cliché maar waar: een foto zegt maar dan duizend woorden..